fbpx

Wil jij opschalen met je product of dienst?

Heb jij je product of dienst gevalideerd en wil je graag opschalen? Met marketing automation kun je dit bereiken, lees op deze pagina hoe wij te werk gaan of plan direct een adviesgesprek in. 

Waarom marketing automation?

Met marketing automation ben je hyper persoonlijk marketing aan het voeren. Denk bijvoorbeeld aan speciale berichten gericht op de verschillende fases in de customer journey. Zo kun je je klanten opvolgen met communicatie die zijn nodig hebben om dichter bij een aankoop te komen of ze beter opvolgen en een positievere klantervaring geven.

De customer journey

Awareness

Eerst wil je onder de aandacht van je klanten komen. Hier kun je verschillende methodes voor gebruiken, denk aan het inzetten van SEO, Adwords of bijvoorbeeld social advertising. 

Consideration

Wanneer je eenmaal bezoekers op je site hebt is het tijd om van deze bezoekers klantgegevens te verzamelen, dit kan door het inzetten van bijvoorbeeld een lead magnet.

Action

Zodra je de gegevens van een bezoeker hebt verzameld is het tijd om deze bezoeker om te zetten tot klant. We volgen de klant op middels het inzetten van verschillende online kanalen.

Retention

Zodra de klant binnen is start een aftersales traject waarin we de klant ondersteunen bij zijn aankoop, vragen om reviews of andere producten/ diensten verkopen.

Verschillende soorten automations

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten automations te bedenken, voor elk bedrijf zijn weer andere automations van toepassing. Hieronder vind je een opsomming van een aantal veelvoorkomende. In een adviesgesprek kunnen we de mogelijkheden van marketing automation voor jouw bedrijf in kaart brengen.

Lead magnet

Een lead magnet automation zorgt ervoor dat bezoekers van je website hun gegevens achterlaten in ruil voor een weggever. Als weggever kun je denken aan een e-book, cheatcheet, whitepaper, infographic of ander item.

Vervolgens wordt deze persoon automatisch opgevolgd en overtuigd om tot actie over te gaan, dit kan zowel de aankoop van een product als een contactformulier invullen zijn.

Lost cart

De lost cart automation spreekt vaak voor zich, iemand die een product in zijn of haar winkelmandje heeft laten zitten maar niet heeft afgerekend wordt automatisch opgevolgd. Het doel van deze automation is het winkelmandje alsnog af laten rekenen.

Naast webshops kun je een automation als deze ook inzetten op een contactpagina, zodra iemand op de pagina komt maar niet contact opneemt kun je deze persoon automatisch benaderen.

Lead qualifying

Wanneer iemand niet geschikt is voor een aanbod kan marketing als spam ervaren worden. Misschien past een ander aanbod beter bij deze persoon. Hier komt lead qualifying goed van toepassing.

Je kunt de leads kwalificeren op verschillende aspecten. Zo kun je elke lead op de juiste manier (automatisch) opvolgen. Denk bijvoorbeeld aan aspecten als locaties of budgetten.

Product interest

Met een automation gericht op product interest zorg je ervoor dat een klant opgevolgd wordt wanneer deze geïnteresseerd is een bepaald product of dienst. In deze opvolging wordt de klant verder geïnformeerd of nog een keer herinnerd aan het product of de dienst.

Denk hierbij aan advertenties die getoond worden op sociale media of een mail met meer informatie over het product of de dienst die verstuurd wordt.

Lead nurturing

Wanneer een lead nog niet klant is geworden wil je wel dat je bedrijf bij hem of haar “on top of mind” blijft. Door een lead nurturing automation te gebruiken stuur je periodiek een bericht of advertentie naar je leads. Zo wordt je niet vergeten.

Product launch

Ga je een nieuw product of dienst lanceren? Dan kun je een product launch automation gebruiken om je klanten/leads hier nauw bij betrokken houden. Zo kun je het product of de dienst pre-sellen of ervoor zorgen dat je stap voor stap informatie deelt met je klanten.

Zo maak je jouw launch tot een succes!

Onboarding

Wanneer iemand klant is geworden kun je deze opvolgen met een onboarding automation. Het kan zijn dat je nog bepaalde informatie of acties nodig hebt van je nieuwe klant. 

Geautomatiseerd filter je welke acties nog nodig zijn en push je de klant om deze acties uit te voeren. Zo help je de klant door het onboarding proces van bijvoorbeeld software heen.

Webinar

Wanneer je een webinar geeft is een voorbereiding en followup van dit webinar gewenst. Je bereid mensen die zich aangemeld hebben voor zodat je een hoger aantal deelnemers tijdens het webinar hebt.

Na het webinar stuur je automatisch de recordings toe en volg je de de contacten op met een aanbod, hierdoor verhoogt het aantal conversies uit je webinar.

Re-engagement

Om de kwaliteit van je contactenlijst hoog te houden maak je gebruik van een re-engagement automation.

Wanneer iemand een langere periode niet mails opent of op je website is geweest stuur je automatisch een mail waarin je probeert dit contact weer actief te maken. Lukt dit niet, dan wil verwijder je dit contact automatisch uit je lijst.

Onze werkwijze

Brainstormen

We starten met een gezamenlijke brainstormsessie, in deze sessie bundelen we onze kennis van marketing automation met jouw/jullie kennis van jouw bedrijf.

We brengen middels verschillende modellen de huidige situatie in kaart. Daarna maken we een plan met automations die jouw bedrijf verder gaan helpen.

Uitwerken

We werken de besproken automations uit tot overzichtelijke stroomschema’s waarin voor jou duidelijk wordt hoe de automations gaan werken.

We delen de schema’s met je zodat je er feedback op kunt geven. Vaak zijn er nog een paar puntjes die we vervolgens aanpassen zodat alles naar wens is.

Implementeren

Nu voor jou duidelijk is hoe de contacten door de automations zullen vloeien gaan we over tot de implementatie van de automations.

Met behulp van verschillende marketing automation software zorgen wij ervoor dat de automations zoals ze eerder gedeeld zijn werkend worden gemaakt.

Ben jij klaar voor marketing automation?