Heb jij je product of dienst gevalideerd en wil je graag opschalen? Met e-mail marketing automation kun je dit bereiken, lees op deze pagina hoe ik te werk ga of plan direct een adviesgesprek in.
Marketing automation bereikt steeds meer mensen. En daarmee bedoelen we niet alleen je doelgroep. Marketing automation wordt meer en meer ingezet, door allerlei soorten bedrijven. Of je nu een grote BV hebt of een ZZP’er bent, marketing automation werkt voor iedereen. Met marketing automation bespaar je tijd en bereik je makkelijker en efficiënter je doelgroep. Prospects worden sneller leads en door die tijdsbesparing kan jij je bezighouden met het runnen van je onderneming. Het automatiseren van je marketing heeft eigenlijk alleen maar voordelen!
De naam zegt het al, marketing automation is het automatiseren van je marketing. Als we over marketing automation spreken, hebben we het vaak over de combinatie met e-mail marketing. Door gebruik te maken van automation tools, kan je op een efficiënte manier je doelgroep bereiken. Een abandoned cart bericht is een populair voorbeeld van marketing automation. Prospects krijgen dan een herinnering als ze iets in het winkelwagentje laten zitten zonder af te rekenen.
Eerst wil je onder de aandacht van je klanten komen. Hier kun je verschillende methodes voor gebruiken, denk aan het inzetten van SEO, Adwords of bijvoorbeeld social advertising.
Wanneer je eenmaal bezoekers op je site hebt is het tijd om van deze bezoekers klantgegevens te verzamelen, dit doen we onder andere door het inzetten van lead magnets.
Zodra je de gegevens van een bezoeker hebt verzameld is het tijd om deze bezoeker om te zetten tot klant. We volgen de klant op middels het inzetten van verschillende online kanalen.
Zodra de klant binnen is start een aftersales traject waarin we de klant ondersteunen bij zijn aankoop, vragen om reviews of andere producten/ diensten verkopen.
Het doel van marketing automation is het activeren van je doelgroep, of dat nou prospects zijn of leads. Met automation bezorg je je bezoekers content, die hen (opnieuw) activeert tot klant worden.
Marketing automation heeft een aantal belangrijke voordelen:
Er zijn ontzettend veel verschillende soorten automation strategieën te bedenken, voor elk bedrijf zijn er weer andere automations geschikt. Hieronder vind je een opsomming van een aantal veelvoorkomende automations. In een gratis adviesgesprek kunnen we de mogelijkheden voor jouw bedrijf in kaart brengen. De belangrijkste onderdelen van een marketing automation strategie zijn:
Een lead magnet automation zorgt ervoor dat bezoekers van je website hun gegevens achterlaten in ruil voor een weggever. Als weggever kun je denken aan een e-book, cheatcheet, whitepaper, infographic of ander item.
Vervolgens wordt deze persoon automatisch opgevolgd en overtuigd om tot actie over te gaan, dit kan zowel de aankoop van een product als een contactformulier invullen zijn.
De lost cart automation spreekt vaak voor zich, iemand die een product in zijn of haar winkelmandje heeft laten zitten maar niet heeft afgerekend wordt automatisch opgevolgd. Het doel van deze automation is het winkelmandje alsnog af laten rekenen.
Naast webshops kun je een automation als deze ook inzetten op een contactpagina, zodra iemand op de pagina komt maar niet contact opneemt kun je deze persoon automatisch benaderen.
Wanneer iemand niet geschikt is voor een aanbod kan marketing als spam ervaren worden. Misschien past een ander aanbod beter bij deze persoon. Hier komt lead qualifying goed van toepassing.
Je kunt de leads kwalificeren op verschillende aspecten. Zo kun je elke lead op de juiste manier (automatisch) opvolgen. Denk bijvoorbeeld aan aspecten als locaties of budgetten.
Met een automation gericht op product interest zorg je ervoor dat een klant opgevolgd wordt wanneer deze geïnteresseerd is een bepaald product of dienst. In deze opvolging wordt de klant verder geïnformeerd of nog een keer herinnerd aan het product of de dienst.
Denk hierbij aan advertenties die getoond worden op sociale media of een mail met meer informatie over het product of de dienst die verstuurd wordt.
Wanneer een lead nog niet klant is geworden wil je wel dat je bedrijf bij hem of haar “on top of mind” blijft. Door een lead nurturing automation te gebruiken stuur je periodiek een bericht of advertentie naar je leads. Zo wordt je niet vergeten.
Ga je een nieuw product of dienst lanceren? Dan kun je een product launch automation gebruiken om je klanten/leads hier nauw bij betrokken houden. Zo kun je het product of de dienst pre-sellen of ervoor zorgen dat je stap voor stap informatie deelt met je klanten.
Zo maak je jouw launch tot een succes!
Wanneer iemand klant is geworden kun je deze opvolgen met een onboarding automation. Het kan zijn dat je nog bepaalde informatie of acties nodig hebt van je nieuwe klant.
Geautomatiseerd filter je welke acties nog nodig zijn en push je de klant om deze acties uit te voeren. Zo help je de klant door het onboarding proces van bijvoorbeeld software heen.
Wanneer je een webinar geeft is een voorbereiding en followup van dit webinar gewenst. Je bereid mensen die zich aangemeld hebben voor zodat je een hoger aantal deelnemers tijdens het webinar hebt.
Na het webinar stuur je automatisch de recordings toe en volg je de de contacten op met een aanbod, hierdoor verhoogt het aantal conversies uit je webinar.
Om de kwaliteit van je contactenlijst hoog te houden maak je gebruik van een re-engagement automation.
Wanneer iemand een langere periode niet mails opent of op je website is geweest stuur je automatisch een mail waarin je probeert dit contact weer actief te maken. Lukt dit niet, dan wil verwijder je dit contact automatisch uit je lijst.
We starten met een gezamenlijke brainstormsessie, in deze sessie bundelen we onze kennis van e-mail marketing automation met jouw/jullie kennis van jouw bedrijf.
We brengen middels verschillende modellen de huidige situatie in kaart. Daarna maken we een plan met automations die jouw bedrijf verder gaan helpen.
We werken de besproken automations uit tot een overzichtelijke e-mail marketing automation strategie waarin voor jou duidelijk wordt hoe de automations gaan werken.
We delen de strategie met je zodat je er feedback op kunt geven. Vaak zijn er nog een paar puntjes die we vervolgens aanpassen zodat alles naar wens is.
Nu voor jou duidelijk is hoe de contacten zich door de strategie zullen voortbewegen gaan we over tot de implementatie van de automations.
Met behulp van verschillende marketing automation software zorgen wij ervoor dat de automations zoals ze eerder gedeeld zijn werkend worden gemaakt.
E-mail marketing en marketing automation zijn perfecte partners. E-mail blijft een van de populairste communicatiemiddelen tussen klanten en bedrijven. Het is dan ook niet vreemd dat de meeste automations aan e-mail marketing worden gekoppeld. E-mailadressen zijn de makkelijkste klantgegevens om te verzamelen, mensen laten sneller hun e-mail achter dan een telefoonnummer. Daarnaast is een e-mailtje minder indringend dan bijvoorbeeld bellen, hiermee ben je mensen al snel tot last.
Wil je meer weten over e-mail marketing? Dat lees je hier!