fbpx

Marketing automation handleiding voor E-commerce

Marketing automation handleiding voor Ecommerce

 

Wat leuk dat je van start gaat met marketing automation voor jouw webshop! In deze handleiding ga ik je helpen om je eerste automation uit te werken en live te zetten. Om deze handleiding succesvol uit te voeren heb je ongeveer 5 uren nodig.

Omdat ActiveCampaign twee weken gratis is zal het je niets kosten om deze handleiding volledig uit te voeren. 

Inhoud

Stap 1: Een account maken en de eerste inrichting

Je start met een account maken in ActiveCampaign. Daarnaast laat ik je zien hoe je de lijsten in moet richten en e-mail templates aan moet maken. Dit is de basis inrichting van ActiveCampaign.

ActiveCampaign Account aanmaken

Om van start te gaan zul je een account nodig hebben in de marketing automation software ActiveCampaign. Je kunt deze aanmaken door op de afbeelding of op onderstaande link te klikken, je krijgt dan een gratis account waarmee je twee weken het programma kunt verkennen. Twee weken zijn genoeg om deze course te volgen.

Klik hier om een ActiveCampaign account te maken met twee weken gratis.

 

Lijsten inrichten

Nu je een account hebt aangemaakt is het tijd om deze in te gaan richten. We starten met de lijsten. Mijn advies is om een hoofdlijst en per hoofddoelgroep een losse lijst aan te maken. Om dit te doen ga je naar “Lists” en klik je op “Add a List”.

Hier vul je de lijstnaam in;
Hoofdlijst

De list URL;
Jouw website adres

Description;
De reden waarom deze lijst jouw mailtjes ontvangen.

 

 

Doe dit per lijst die je wilt maken, zoals ik eerder zei zou ik per doelgroep een aparte lijst maken. Wanneer je je bijvoorbeeld richt op zakelijke en particuliere consumenten zou ik drie lijsten maken: Hoofdlijst, Zakelijke lijst, Particuliere lijst. Je lijstenpagina ziet er dan ongeveer zo uit:

 

Tot dusver was het best makkelijk, we gaan nu de e-mail templates maken.

 

E-mail template aanmaken

Nu de lijsten ingericht zijn is het tijd om een template te maken. Een template gebruik je elke keer als je een mail wilt opmaken, dit is de basis waar je de inhoud van je mails in kunt zetten. Zo hoef je niet elke keer opnieuw je styling te maken.

Je gaat naar “Campaigns” en vervolgens naar “Manage Templates”. Als je voor het eerst op “Campaigns” klikt krijg je een popup, klik deze weg. 

 

Je kunt nu gemakkelijk een bestaand template pakken en deze aanpassen naar jouw wensen of zelf een nieuwe maken vanaf scratch. In dit geval heb ik het standaard template “New App” gebruikt om je een voorbeeld te geven. Klik op Edit om van start te gaan met het bewerken van het template.  Pas nu eerst de titel van het template aan zodat je hem gemakkelijk terug kunt vinden. Pas vervolgens de email aan zodat deze in jouw huisstijl past, het makkelijkste is als je er een mail van maakt die je zo zou kunnen versturen. Denk hierbij aan:

  • Layout
  • Kleuren
  • Logo
  • Koppen*
  • Tekstblokken*
  • Knoppen*
  • Footer van de e-mail

 

Zodra je dit gedaan hebt sla je de onderdelen met een ster op in je content Library zodat je ze gemakkelijk weer kunt gebruiken wanneer je een nieuwe mail maakt.

 

Zie hieronder een filmpje met uitleg hoe je een template kunt maken:

Stap 2: ActiveCampaign koppelen aan je webshop

Nu ga je de koppeling maken tussen ActiveCampaign en je website, daarnaast kun je contacten importeren. 

Koppelen ActiveCampaign met je website

Om ActiveCampaign samen te laten werken met je website is het belangrijk dat er een koppeling gemaakt wordt. Hieronder staan twee linkjes naar een handleiding van ActiveCampaign voor het koppelen met je website. Dit zijn erg duidelijke en gemakkelijk te volgen handleidingen. Klik op de afbeelding of de link eronder om naar de handleiding te gaan. Sla eerst het importeren van contacten over, hier kom ik later op terug.

Contacten importeren

Nu je website gekoppeld is aan ActiveCampaign kun je contacten importeren, zo haal je alle contacten die eerder iets bij je hebben gekocht naar je account toe. Omdat dit je account snel kan vullen met contacten (en dus duurder maakt) hoef je dit niet te doen, echter kun je deze klanten weer benaderen met nieuwsbrieven en andere mails dus kun je er meer winst uit halen dan het je kost. Als je dit niet doet worden alleen nieuwe contact in ActiveCampaign geïmporteerd. Wanneer je een gratis account hebt kun je nu maximaal 100 contacten hebben, daarom adviseer ik je om dit later te doen.

Heb je een betaald account? Ga dan verder om al je contacten in ActiveCampaign te importeren.
 
 Om alle contacten te importeren ga je naar instellingen en vervolgens naar integrations.

Nu klik je bij Woocommerce op de koppeling en vervolgens op “Sync Historical Data”.

En bij Shopify klik je op “Manage” en vervolgens op “Sync Historical Data”. 

Stap 3: Strategie uitwerken

Het is tijd voor de strategie! 

Voor webshops is de automation waar je het snelst resultaat mee boekt een abandoned cart automation. Ongeveer 70% van alle winkelmandjes van webshops gaat verloren, het doel van deze automation is om deze verloren winkelmandjes terug te winnen. 

Hieronder vind je de uitwerking van deze automation. (klik erop om hem uit te vergroten)

Ik zal je uitleggen wat er gebeurd in deze automation:

Wanneer een winkelmandje verlaten wordt start deze automation, vervolgens duurt het drie uren voordat de eerste mail verstuurd wordt. In de eerste mail willen we duidelijk maken dat het winkelmandje nog bewaard is, probeer hier een leuke toegankelijke mail van te maken. In deze mail zit een linkje waarmee in één klik op de knop het winkelmandje afgerond kan worden.

Vervolgens geven we de klanten twee dagen de tijd om hun winkelmandje af te ronden, als ze hun winkelmandje hebben afgerond wordt de rest van de automation overgeslagen. Als ze hebben geklikt op de link maar hun winkelmandje nog niet hebben afgerond gaan ze verder en ontvangen ze mail twee, maar als ze niets hebben gedaan met de mail stopt de automation weer. (we willen alleen de echt geïnteresseerde klanten hebben, anders worden je mailtjes snel als spam ervaren).

In het tweede mailtje geven we de klanten een promotie, deze is slechts 1 dag geldig. Dit is om ze te pushen snel een aankoop te doen. Het is belangrijk dat je een kortingscode in je webshop aanmaakt die je kunt gebruiken in deze mail.

Ze krijgen 20 uren later nog een laatste herinnering, hun korting loopt namelijk over 4 uren af. Geef in deze mail ook aan dat dit echt de laatste kans is dat ze gebruik kunnen maken van de korting.

Het goal stel je zo in dat als het winkelmandje afgerond wordt, klanten geen verdere mailtjes meer ontvangen. Ze springen als het waren dan naar het goal toe.

 

Schrijf in een tekstverwerker de teksten die je wilt gebruiken in de mailtjes uit, ik som ze hieronder nog een keer op:

E-mail 1
Copy:
Een simpele mail waarin je duidelijk maakt dat je het winkelmandje voor je klant hebt bewaard met een link naar het winkelmandje om hem weer op te pakken. Je kunt de producten ook tonen.

E-mail 2
Copy:
In deze mail wil je je klant een extra korting geven, deze korting is slechts 1 dag geldig dus ze moeten er nu bij zijn voor de korting. Maak hiervoor dus een kortingscode aan in je webshop

E-mail 3
Copy:
Dit is een laatste push om de aankoop af te ronden, we maken de klant duidelijk dat de korting nog maar een paar uur geldig is.

Stap 4: Implementeren strategie

Nu kun je de uitgewerkte strategie implementeren. Ik heb het makkelijk voor je gemaakt, ik heb de automation namelijk al voor je uitgewerkt in ActiveCampaign en deze als template link geëxporteerd. Je kunt deze dus gemakkelijk aan ActiveCampaign toevoegen! 

Ik leg je hieronder uit hoe je de automation moet importeren.

Ga naar het kopje “Automations” en klik rechtsboven op “Create an automation”.

Klik hier op “Import an automation”

Je moet nu een automation URL invoeren. Vul hier onderstaande URL in:

http://tplshare.com/x_t1oBS

 

Je kunt nu rustig het menu doorlopen, ik heb notities neergezet bij de onderdelen waar je iets moet kiezen maar ik zet het hieronder ook even voor je neer.

Integration: Kies je webshop koppeling

Product: Any product

Category: Any category

Cart Value: Any value

Select automation: Abandoned Cart automation

Kies hier voor “Mail 1” en kies voor “Any link”. 

Nu je de stappen doorlopen bent is het tijd om je mailtjes op te maken. Het kan zijn dat er meldingen bij de mailtjes komen te staan omdat er nog geen adres ingevuld is, dit gaan we straks oplossen. Eerder heb je de mailtjes al uitgewerkt in een documentje, je kunt nu klikken op de mail en vervolgens op “Edit”. Je krijgt nu niet het template dat je maandag gemaakt hebt, als je deze wilt gebruiken klik je op “Create a new email”. Denk er dan wel om dat je een “Abandoned cart” blok invoegt in de mail!

Maak de mail nu zoals je deze graag zou willen versturen. En klik vervolgens op de instellingen knop.

Pas nu het “Subject” en eventueel de “Preheader text” aan naar wens. 

Klik dan op het kruisje en ga naar “Next”

Voeg halverwege je scherm een adres toe aan de mail en klik dan op “Save and exit”, het probleem met de melding is nu weg bij alle mailtjes.

 

Herhaal dit met alle drie de mailtjes.

Stap 5: Checken en live zetten automation

Nu heb je de automation klaargezet, voordat deze live kan gaan lopen we deze eerst nog even door. Ik heb een checklist voor je gemaakt die je kunt gebruiken om te kijken of alles goed staat. Deze vind je onderaan deze pagina. Wanneer je alle punten hebt gecheckt kun je de automation op live zetten! 

Dit kun je rechtsboven in de automation doen.

Bedankt voor het volgen van deze handleiding!

En succes met je verdere toepassing van marketing automation! Wil je mij inschakelen om jouw marketing automation naar een hoger niveau te brengen? Vraag dan hier een gratis adviesgesprek aan.

Deel dit artikel

Ontvang gratis marketing automation tips!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meer marketing automation artikelen

Ben jij klaar voor marketing automation?