fbpx

Je marketing en sales funnel in 4 stappen optimaliseren

In mijn vorige artikel leerde ik je hoe je een geautomatiseerde lead generatie funnel kunt bouwen. Zodra je deze hebt gemaakt zul je jezelf de volgende vraag stellen:

Is mijn conversie goed en hoe kan ik mijn funnel optimaliseren?

In dit artikel zal ik je meenemen in het meten van de resultaten en het optimaliseren van de resultaten die uit je funnel komen.

Daarnaast zal ik je meenemen in de tools die ik gebruik om te meten en optimaliseren.

In dit artikel

Wat is een marketing & sales funnel?

Waarschijnlijk weet je al wat een marketing & sales funnel is, ander zou je niet opzoeken hoe je je funnel moet optimaliseren. Toch denk ik dat het handig is om even een korte intro te geven met wat ik onder een funnel versta.

Een funnel gaat om een aantal fases die je doelgroep doorloopt waardoor uiteindelijk de keuze wordt gemaakt om contact op te nemen of een aanschaf te doen. Dit kan zo gemakkelijk of moeilijk gemaakt worden als dat je zelf wilt.

Een marketing & sales funnel heeft drie fases, dit zijn de volgende:

Fase 1: Top of the funnel (TOFU)

In deze eerste fase van de funnel gaat het om gezien worden door je doelgroep. Dit valt nog onder de marketing funnel.

Je wilt jezelf introduceren en ervoor zorgen dat je doelgroep je kent, zodat ze later contact met je op willen nemen.

Je kunt dit bereiken door content te maken, actief te zijn op social media of door te adverteren.

Fase 2: Middle of the funnel (MOFU)

Zodra je doelgroep bekend is met je bedrijf wordt het tijd om ze betrokken te maken. Ook hier noemen we het nog een marketing funnel.

Je wilt als het ware on top of mind blijven bij de doelgroep. Dit doe je door iets aan te bieden, zoals e-books, whitepapers, of bijvoorbeeld een case study. We noemen dit lead magnets.

Probeer een e-mailadres te verzamelen in ruil voor hetgeen je aanbiedt, zo kun je later content bieden die bij je doelgroep past.

Fase 3: Bottom of the funnel (BOFU)

Als laatste komt de doelgroep in de bottom of the funnel, hier wil je de doelgroep aanzetten tot actie. Vanaf hier gaat de marketing funnel over in de sales funnel.

Je gaat hier de laatste push geven die ervoor zorgt dat iemand een betalende klant wordt.

Een optimaal aanbod voor een BOFU is een demo, consult of een actie met korting.

Nu je weet wat een marketing & sales funnel is zal ik je uitleggen hoe je de funnel kunt optimaliseren. We starten met het vinden van de zwakke schakel in je marketing & sales funnel.

De zwakke schakel van je marketing & sales funnel vinden

Voordat je de funnel gaat optimaliseren is het handig om te weten welke plekken niet goed converteren. Hiervoor maak ik gebruik van Google Analytics en je advertentie accounts. Je wilt weten hoe de conversiepercentages zijn per fase. 

Top of funnel:
Maak je gebruik van advertenties, bekijk dan de conversiepercentages van de advertentie. Hoeveel kliks haal je per euro en heb je hier genoeg aan, dit is per advertentie verschillend. Ben je niet tevreden? Begin dan met het optimaliseren van de Top of funnel.

Bereken ook hoeveel je uit wilt geven per klant, dit kun je vervolgens terugrekenen naar de advertentie toe. 

Bekijk waar je traffic vandaan komt, ben je tevreden met het aantal bezoekers en waar je traffic vandaan komt? Dan is je Top of funnel in orde. Wil je graag meer traffic of de oorsprong van je bezoekers veranderen? Begin dan met het optimaliseren van de Top of funnel.

Middle of funnel:
Binnen Google Analytics wil je nu kijken of je bezoekers terugkomen op je website, het is het doel om bezoekers vast te houden aan de informatie die je aan ze levert. Bekijk ook hoe goed je lead magnets worden gedownload en de cijfers in je mail programma. Wat zijn je open rates, click rates etc.

Zijn er verbeterpunten in de bovengenoemde items gevonden? Ga dan aan de slag met het verbeteren van de middle of funnel 🙂

Bottom of funnel:
Als laatst de bottom of funnel, je wilt nu kijken hoe je sales pagina’s converteren (denk bijvoorbeeld aan het afrekenen in een webshop). Wat zijn doorklikratio’s door je sales funnel heen, hiervoor moet je je sales funnel goed in kaart hebben gebracht. Zijn er punten of pagina’s waar mensen afhaken? Ga dan aan de slag met het verbeteren van de bottom of funnel.

Je marketing funnel optimaliseren - Top of funnel

Je bent erachter gekomen dat je niet tevreden bent met het aantal nieuwe mensen op je website of de verdeling van waar deze bezoekers vandaan komen. Je wilt dus iets doen om de top of funnel te optimaliseren.

Dit kun je doen door je advertenties te optimaliseren, je SEO te verbeteren of meer uit sociale media te halen. 

Advertenties optimaliseren
Je wilt graag je advertenties verbeteren omdat je niet tevreden bent met het resultaat dat uit de advertenties komt, dit kun je doen door te testen. Binnen advertenties kun je vaak splittests uitvoeren, probeer verschillende opties om tot een beter resulaat te komen. 

De volgende onderdelen kun je splittesten:

  • Advertentietitel
  • Afbeeldingen
  • Teksten
  • Doelgroepen


SEO verbeteren
Wil je graag meer uit Google halen? Dan kun je ervoor kiezen om je SEO te verbeteren, dit kun je doen door eerst een zoekwoorden analyse te doen en vervolgens hier content voor te maken.

Naast het creëren van content kun je je website op technisch gebied verbeteren. Dit kun je doen door de snelheid van je site te verbeteren, metatags in te stellen en de gebruiksvriendelijkheid van je website te optimaliseren.

De beste manier om hoger in Google te komen blijft altijd kwalitatieve en waardevolle content creëren voor jouw doelgroep. 

Sociale media
Naast adverteren en SEO kun je de top of funnel ook verbeteren middels het inzetten van sociale media. Wees erg actief en deel veel van je content. Probeer op deze manier een audience op te bouwen van je doelgroep en deel leuke en waardevolle informatie waar je doelgroep op zit te wachten.

Probeer over te komen als een expert op jouw gebied, zo zal de doelgroep jou gaan waarderen en zul je meer volgers krijgen die ook betrokkener bij je berichten zijn.

Je marketing funnel optimaliseren - Middle of funnel

In de middle of funnel wil je de terugkomende bezoekers verhogen en gegevens van bezoekers verzamelen. Dit kun je optimaliseren door je bezoekers langer op je site te houden, meer of betere lead magnets aan te bieden en door je e-mail lijst beter op te volgen. 

Bezoekers langer op je site houden
Wanneer je bezoekers snel je site verlaten zul je je artikelen moeten verbeteren. Dit kun je doen door waardevollere informatie te bieden aan de bezoekers van je site, hierdoor blijven ze langer. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat ze langer op je website blijven door goed te linken in naar andere artikelen die je al gepubliceerd hebt, zo blijven je bezoekers steeds meer informatie lezen en langer hangen op je website.

Lead magnets
Met lead magnets kun je gegevens van je website bezoekers verzamelen. Je biedt iets van waarde aan in ruil voor een e-mail adres. Op deze manier kun je je e-mail lijsten opbouwen. 

Probeer je lead magnets aan te laten sluiten op de artikelen die je maakt of op de advertenties die je draait. Zo heb je een grotere kans dat deze lead magnets daadwerkelijk gedownload worden. Wanneer je lead magnets weinig gedownload worden kun je deze dus aanpassen zodat ze beter aansluiten of nieuwe maken.

E-mail lijst beter opvolgen
Als je lead magnets wel gedownload worden maar het maximale nog niet uit je e-mail lijsten gehaald wordt kun je hiermee aan de slag gaan. Heb je achter elke lead magnet een opvolging? Stuur je periodiek een mail naar je lijst? Als je dit doet kun je deze verbeteren, met veel software kun je gemakkelijk A/B testen, probeer andere mails, wachttijden, titels etc. 

Zelf gebruik ik voor het versturen van e-mails en het automatiseren hiervan het programma ActiveCampaign, dit is een geschikt programma voor zowel kleine als grote bedrijven met een pricing die meebeweegt met de grote van de lijst.

Vanaf hier wil je de contacten uit je lijsten je salesfunnel in helpen door in je mails door te verwijzen naar de salespagina’s.

Je sales funnel optimaliseren - Bottom of funnel

Wanneer je wel bezoekers op je website hebt en gegevens van ze kunt verzamelen maar het je niet lukt om ze aan te zetten tot het overgaan tot actie is het tijd om de sales funnel te optimaliseren.

Je sales funnel kun je optimaliseren door de salespagina’s te verbeteren of door je bezoekers van de salespagina’s te benaderen met mails of advertenties.

pagina’s optimaliseren
Je salespagina’s optimaliseren doe je met behulp van A/B tests, dit kun je doen met bijvoorbeeld Google Optimize, je wilt hier verschillende afbeeldingen, kleuren, teksten en volgordes van de pagina testen. Zo kom je erachter hoe de pagina het beste presteert en kun je de conversie hiervan verhogen. 

E-mail followup
Je kunt automatisch mails versturen naar mensen wanneer ze je salespagina hebben bekeken maar niet over zijn gegaan tot actie. Maak een goede opvolging voor deze mensen en probeer ze alsnog over de streep te trekken. Ook deze automation kun je vervolgens optimaliseren door verschillende wachttijden, titels of teksten te proberen.

Remarketing
Dezelfde methode als de e-mail followup kun je toepassen door het inzetten van remarketing, dit zijn advertenties die gericht zijn op bezoekers van je salespagina. 

Je maakt een advertentie op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Google die alleen getoond wordt aan mensen die je salespagina wel gezien hebben maar je bedankpagina niet. Zo kun je vaak voor een klein beetje geld snel goed converterende bezoekers op je sales pagina krijgen.

Alle stappen doorlopen?

Zodra je klaar bent met het optimaliseren van, een deel van, je funnel kun je weer vanaf het begin bekijken waar de nieuwe zwakke punten zitten. Zo kun je telkens doorlopend je marketing en sales funnel verbeteren en de conversie verhogen. 

 

Succes met het optimaliseren van jouw funnels! 🙂

Wil je mij inschakelen voor het optimaliseren van jouw marketing & sales funnel?

Heb jij al een funnel en moet deze geoptimaliseerd worden? Vraag hier een gratis adviesgesprek aan, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Deel dit artikel

Ontvang gratis marketing automation tips!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meer marketing automation artikelen

Ben jij klaar voor marketing automation?