fbpx

Hoe maak je een goede re-engagement campagne waarmee je verloren subscribers terugwint

Je e-mail lijst is een van je belangrijkste bezitten wanneer het aankomt op marketing automation, daarom wil je deze lijst graag gezond houden. 

In dit artikel leer ik je wat een gezonde lijst is en hoe je deze middels een automatische re-engagement campagne je lijst gezond houdt.

 

Wat is een gezonde lijst

Size doesn’t matter als het gaat om je e-mail lijst. De kwaliteit van je lijst is veel belangrijker dan het aantal contacten dat er in zitten. Wanneer je een lijst hebt met contacten die veel interactie hebben met jouw mails komt dit jouw resultaten ten goede. Een gezonde lijst:

  • Vergroot het aantal afgeleverde mails in de inbox
  • Vergroot de open, click en conversie percentages
  • Zorgt ervoor dat je niet als spam ervaren wordt 
  • Is goedkoper omdat er minder contacten in zitten
 
De beste manier om je lijst gezond te houden met actieve contacten is het opschonen van de lijst.
 

Je niet actieve contacten verwijderen

Het is niet moeilijk om je lijst gezond te houden. Dit is zo simpel als het verwijderen van niet actieve contacten. Klinkt erg radicaal maar is echt nodig voor een gezonde lijst. Daarnaast heb je ook niets aan de contacten die niet geen interactie met je mails hebben.

Echter, voordat je simpelweg iedereen die niet actief is selecteert en verwijderd wil je er alles aan doen om deze contacten opnieuw actief te maken. Je maakt gebruik van een re-engagement campagne.

Wat is een re-engagement campagne

De naam zegt eigenlijk al genoeg, een re-engagemen campagne is een campagne met het doel om je contacten weer te “engagen” ofwel actief maken. 

Gemiddeld verliest een e-mail lijst ongeveer 20% actieve contacten per jaar. Het zou zonde zijn om die zo te verwijderen, daarom stuur je een e-mail waarin je de contacten uitdaagt om weer actief te worden.

Hoe maak je een re-engagement campagne

De eerste stap van een succesvolle re-engagement campagne is segmenteren. Je wilt de campagne natuurlijk niet sturen naar iedereen. 

Maak een segment van contacten die meer dan 2 tot 6 maanden (afhankelijk van hoe actief je zelf bent) niet een interactie met je mails hebben gehad en geef deze contacten een tag.

Vervolgens stuur je een serie van 3 mails naar deze contacten waarin je ze uitlokt om weer actief te worden.

Onderwerpen die je kunt gebruiken zijn:

  • Het is alweer even geleden
  • XX% korting op je volgende aankoop
  • We missen je
  • Wil je onze mails nog wel ontvangen?
  • We missen je, %FIRSTNAME%
  • Ben je er nog?

 

Vaak zijn voor webshops goed werkende re-engagement mails degene waarin een “We missen je” korting wordt gegeven. 

Voor niet commerce bedrijven werken vaak reminders waarom contacten zich inschrijven erg goed, vertel wat de waarde is van de mails zijn die je naar ze stuurt.

Benieuwd naar onze re-engagement automation?

Vul hier je voornaam en e-mailadres in en we voegen je direct toe aan onze 
re-engagement automation. 

Analyseren van campagne resultaten

Zodra de campagnes ingesteld staan en verzonden zijn is het tijd om de resultaten te bekijken.

Je wilt kijken of de contacten je mails hebben geopend of hebben geklikt op een aanbod of link die je hebt gestuurd.

Hierbij is een klik op een link een beter statistiek om naar te kijken of je contact actief is dan de open rate.

Nu wil je de contacten herinrichten op basis van hun interacties met de mail. Wanneer je contact geklikt heeft op een link kun je dit contact in je lijst houden. Wanneer je contact wederom je mail niet heeft geopend of heeft geklikt is het tijd om dit contact te verwijderen uit je lijst.

Je weet het wanneer je re-engagement campagne succesvol is als je minder spam klachten krijgt, een hoger aflever, doorklik en conversie ratio hebt.

 

Succes! 🙂

Deel dit artikel

Ontvang gratis marketing automation tips!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meer marketing automation artikelen

Ben jij klaar voor marketing automation?