fbpx

Een geautomatiseerde warme lead generatie funnel bouwen in 4 stappen

Geautomatiseerde lead generatie funnel

Voor veel bedrijven die aan sales doen is het lastig om leads te vinden, echter zijn leads hetgeen waar deze bedrijven van kunnen bestaan.

De grote vraag is daarom, hoe kun je middels online marketing leads genereren?

Dit kun je doen door een geautomatiseerde warme lead generatie funnel te bouwen. Dit klinkt misschien erg lastig wanneer je hier voor het eerst over leest, ik zal je in dit artikel meenemen in hoe ik dit soort funnels voor klanten van mij maak.

In dit artikel


Voor het bouwen van een funnel kun je erg veel tools gebruiken, ik heb een handig overzicht gemaakt van de verschillende tools die ik gebruik voor het maken van funnels. Klik hier om naar mijn marketing automation toolkit te gaan.

Wat is een lead generatie funnel?

Voordat je de funnel gaat bouwen is het handig om te weten wat een lead generatie funnel precies is. In de basis is dit een geautomatiseerde manier om nieuwe leads te verkrijgen.

Het gaat om een aantal fases die je doelgroep doorloopt waardoor uiteindelijk de keuze wordt gemaakt om contact met je op te nemen. Dit kan zo gemakkelijk of moeilijk gemaakt worden als dat je zelf wilt.

Een lead funnel heeft drie fases, dit zijn de volgende:

Fase 1: Top of the funnel (TOFU)

In deze eerste fase van de funnel gaat het om gezien worden door je doelgroep.

Je wilt jezelf introduceren en ervoor zorgen dat je doelgroep je kent, zodat ze later contact met je op willen nemen.

Je kunt dit bereiken door content te maken, actief te zijn op social media of door te adverteren.

Fase 2: Middle of the funnel (MOFU)

Zodra je doelgroep bekend is met je bedrijf wordt het tijd om ze betrokken te maken.

Je wilt als het ware on top of mind blijven bij de doelgroep. Dit doe je door iets aan te bieden, zoals e-books, whitepapers, of bijvoorbeeld een case study. We noemen dit lead magnets

Probeer om een e-mailadres te verzamelen in ruil voor hetgeen je aanbiedt, zo kun je later content bieden die bij ze past.

Fase 3: Bottom of the funnel (BOFU)

Als laatste komt de doelgroep in de bottom of the funnel, hier wil je de doelgroep aanzetten tot actie.

Je gaat hier de laatste push geven die ervoor zorgt dat iemand een betalende klant wordt.

Een optimaal aanbod voor een BOFU is een demo, consult of een actie met korting.

Nu je weet hoe een lead generation funnel er ongeveer uit moet komen te zien, is het tijd om er een te bouwen, ik zal je uitleggen hoe je van start gaat met het bouwen van deze funnel!

Een lead generatie funnel maken in 4 stappen

Met de vijf stappen die ik hieronder beschrijf kun jij zelf een lead generatie funnel bouwen. Ik heb mijn best gedaan het zo duidelijk mogelijk te beschrijven, mocht je er toch niet uit komen, stuur dan gerust je vraag als een reactie onder dit artikel.

Stap 1: Strategie ontwerpen

Wanneer je van start gaat met het maken van een funnel begin je altijd met het ontwerpen van de strategie. Binnen dit ontwerp vallen drie onderdelen; doelgroep in kaart brengen, doel + lead magnets van de funnel bepalen en het mappen van de funnel.


Doelgroep in kaart brengen

Voordat je van start gaat met marketing activiteiten is het altijd handig om een actueel en duidelijk overzicht te hebben van wie je wilt benaderen.

Je wilt graag goed weten met wie je te maken hebt, hiervoor maak ik vaak gebruik van de Value Proposition Canvas. 

Met het Value Proposition Canvas breng je de klant in kaart middels de volgende onderdelen:

  • Klant taken
  • Gains
  • Pains

Daarnaast breng je je product of dienst in kaart middels de volgende onderdelen:

  • Product of service
  • Gain creators
  • Pain relievers

Nu weet je goed wie je doelgroep is en hoe je product of dienst aansluit op deze doelgroep kun je van start gaan met de volgende stap, het bepalen van het doel + de lead magnets van de funnel. 

Doel + lead magnets van de funnel bepalen

Voordat je de funnel uit kunt gaan tekenen heb je eerst 

Het doel van de funnel bepalen is vaak niet zo moeilijk, meestal is dit het maken van een afspraak of het inplannen van een demo.

De lead magnets werk je uit door een lijstje te maken van alle whitepapers, ebooks of andere weggevers die je al eens gemaakt hebt. 

Kun je deze toepassen om je doelgroep mee aan te trekken? Awesome! Dan kun je direct door naar het mappen van de funnel. 

Zo niet, maak dan een lijstje met nieuwe lead magnets die je kunt gaan maken.


Mappen van de funnel

Nu je weet wie je de doelgroep is, wat het doel van je funnel is en met welke lead magnets je gegevens kunt verzamelen is het tijd geworden om de funnel uit te tekenen.

Hiervoor gebruik ik Funnelytics, dit is een software waarmee je gemakkelijk een funnel in kaart kunt brengen. En het is gratis om te gebruiken 🙂

Je start met een leeg canvas en brengt in kaart waar je traffic vandaan wilt halen, dit kan SEO, social media of bijvoorbeeld middels adverteren zijn. Schrijf alvast op over welke topics je wilt schrijven of hoe de content op social eruit moet komen te zien. 

Vervolgens geef je aan hoe je informatie van je bezoekers wilt verzamelen, middels bijvoorbeeld de lead magnet. Vaak gaat dit via een landingspagina of een pop up op de website. Schrijf uit wat je op de landingspagina of de pop up wilt laten zien aan je doelgroep.

Wanneer je de informatie binnen hebt kun je automatisch een gerichte e-mail serie starten, hiervoor gebruik ik altijd Funnelytics. Maar er zijn ook andere programmas die je hiervoor kunt gebruiken.

Werk uit welke mail je wanneer wilt versturen en wat er ongeveer in deze mail moet komen te staan.

Vervolgens zet je als laatst de landingspagina met het doel van die pagina achteraan (een adviesgesprek inplannen). Vaak heb je daarna een bedank pagina, wanneer iemand hier komt heb je een nieuwe lead om op te volgen.

Stap 2: Top of funnel uitwerken

Nu je weet hoe de funnel eruit moet komen te zien vanuit het overzicht dat je hebt gemaakt kun je nu los met het maken van content.

Voor de top of funnel wil je content maken waarmee je onder de aandacht komt van de doelgroep. Er zijn twee manieren om dit te bereiken, namelijk gratis of betaald.

Wanneer je gratis bezoekers wilt kun je starten met het produceren van artikelen en het maken van een plan voor op social media. Je hebt de topics al beschreven in het plan, begin met deze uit te werken tot goede SEO artikelen.

Het nadeel van gratis bezoekers is dat het langer duurt voordat je deze bezoekers zult krijgen. Google neemt zijn tijd voor je goed scoort en het bouwen van een pagina op sociale media duurt ook even voordat het veel bezoekers zal doorverwijzen. Het voordeel is dat het gratis is 🙂

Wanneer je liever wat sneller traffic wilt genereren om je funnel te vullen kun je advertenties gaan maken. Naast dat je snel traffic kunt genereren geeft het je ook de mogelijkheid om later je funnel door te rekenen. Waarbij je uiteindelijk weet hoeveel euro je aan advertenties moet uitgeven om 1 lead te verkrijgen.

Stap 3: Middle of funnel uitwerken

Wanneer de top of funnel klaar staat om live te gaan start je met het bouwen van de middle of funnel. In deze fase wil je de leadmagnets en opt in pagina maken.

Daarnaast richt je alles in binnen ActiveCampaign zodat de mails verstuurd worden zoals je dat beschreven hebt in het overzicht van je funnel.

Om een opt in pagina te maken maak ik altijd gebruik van de pagebuilder Elementor in combinatie met WordPress. Het fijne van Elementor is dat je de standaard formulieren super gemakkelijk kunt koppelen aan ActiveCampaign. 

Een opt in pagina of pop up bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

  • Titel van de lead magnet
  • Afbeelding
  • Opsomming van de inhoud
  • Formulier om de lead magnet aan te vragen
  • Uitleg waarom deze lead magnet handig is (optioneel maar wel sterk)


Zodra je de opt in pagina of pop up en de inrichting in ActiveCampaign klaar hebt kun je doorgaan naar de laatste stap van het bouwen van deze funnel, de bottom of funnel.

Stap 4: Bottom of funnel uitwerken

Het laatste en belangrijkste deel van de funnel is de bottom, hier worden bezoekers daadwerkelijk omgezet tot leads. 

Je wilt graag dat de bezoekers aangeven dat je ze mag benaderen.

Dit ga je doen door een landingspagina te maken waarop je aanspoort om een adviesgesprek in te plannen. In dit advies gesprek kun je de lead helpen met zijn probleem en een product of dienst verkopen. 

Je kunt ervoor kiezen om een kalender op je landingspagina te zetten, er kan dan direct een gesprek ingepland worden wanneer dit het beste uitkomt voor je lead. Hiervoor kun je gebruik maken van de tool Calendly.

Zodra je de laatste stap van de funnel uitgewerkt hebt kun je eventuele advertenties live zetten en de funnel gaan vullen met bezoekers! 

Wil je mij inschakelen voor het bouwen van jouw lead generatie funnel?

Wil jij graag een lead generatie funnel en wil je deze zelf niet bouwen? Vraag hier een gratis adviesgesprek aan, dan kijken we samen naar de mogelijkheden van een lead generatie funnel voor jouw bedrijf.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ontvang gratis marketing automation tips!

Schrijf je in voor mijn e-mail nieuwsbrief

Meer marketing automation artikelen

Wil Jij Mij Inschakelen Voor Marketing Automation?

Neem Contact Met Mij Op!