fbpx

De 5 best geteste plekken om e-mail adressen te verzamelen op je website

e-mail adressen verzamelen op je website

Veel bedrijven hebben genoeg bezoekers op hun website maar weten niet goed hoe ze gegevens van deze bezoekers kunnen verzamelen. Toch heb je de gegevens van je bezoekers nodig als je deze wilt opvolgen, een toegankelijke manier hiervan is e-mail.

Toch zie ik erg veel websites die nergens de mogelijkheid bieden om een e-mail adres achter te laten in ruil voor een lead magnet of nieuwsbrief

Is dat bij jou ook het geval? Er zijn vaak een paar redenen waarom er geen opt in mogelijkheden zijn op websites:

Het maakt niet uit wat de reden is waarom je graag meer e-mailadressen wilt verzamelen. In dit artikel leer ik je de 5 best geteste manieren om e-mailadressen te verzamelen van website bezoekers. 

De lijst is gesorteerd op effectiviteit!

5 beste plekken om e-mailadressen te verzamelen opslaan?

Ontvang dit artikel als pdf in je inbox 

Opt-in 1: De landingspagina opt-in

Verwachte conversieratio: 20 tot 40%

Een landigspagina staat op nummer 1 van de beste plekken om e-mailadressen te verzamelen op je website. Dit heeft een reden, een landingspagina draait maar om 1 ding. Namelijk de call to action van die pagina. 

Er zijn maar twee keuzes die je bezoekers van een landingspagina kunnen maken, dat is wel of niet het formulier invullen.

Van elke 100 bezoekers die op deze pagina komen zullen tussen de 20 en 40 hun gegevens achterlaten. 

In de praktijk zet je vaak een landingspagina in om op te adverteren of verwijs je bezoekers van je blogs naar landingspagina’s waar ze hun gegevens achterlaten.

Zo maak je een goede landingspagina om e-mailadressen te verzamelen.
1. Start met een goede en waardevolle lead magnet, wanneer je niets speciaals hebt om weg te geven zullen je bezoekers ook hun gegevens niet achter willen laten.

2. Denk erom dat je de pagina niet vol zet met tekst, bij een landingspagina die je wilt gebruiken voor opt-ins geldt de regel: des te simpeler des te beter.

3. Maak gebruik van een tool om pagina’s mee te bouwen, zelf maak ik gebruik van Elementor.

Opt-in landingspagina om e-mailadressen mee te verzamelen
Voorbeeld van IMU

Opt-in 2: E-mailadressen verzamelen in de content

Verwachte conversieratio: 10 tot 50%

Stel je bent een artikel aan het lezen over een onderwerp dat je interesseert.

Er wordt een probleem beschreven waar je je in kunt vinden en er wordt een oplossing geboden. 

Laten we als voorbeeld een dieet blog over lage koolhydraten pakken, er wordt vertelt over hoe je een dieet als dit kunt volgen.

Je stuit nu alleen op een probleem, je weet namelijk wel hoe je het dieet kunt volgen maar weet geen enkel recept dat voldoet aan de eisen..

Je leest verder en, wie had dat gedacht, er is een opt-in formulier met waarmee je een e-book met recepten voor dit dieet kunt downloaden in ruil voor je e-mailadres.

Natuurlijk download je die want je bent ontzettend geïnteresseerd. En hop, je zit in de funnel van de blogger.

 

Om een hoge conversie te krijgen moet je weggever goed aansluiten bij het artikel. Probeer in je artikel de interesse te wekken van je bezoeker en ze nieuwsgierig te maken voor de weggever.

Opt-in in content om e-mail adressen te verzamelen
Dit voorbeeld komt van HappyHealthy

Opt-in 3: Product pagina's

Verwachte conversieratio: 10 tot 20%

Webshops kunnen erg gemakkelijk e-mailadressen verzamelen. Namelijk door een korting of gratis verzending weg te geven.

Dit kun je best doen door middel van een formulier op de productpagina’s.

Je bezoekers zien een product dat ze interesseert en bekijkt de omschrijving van het product. Vervolgens zien ze dat er een korting gegeven wordt wanneer ze een e-mailadres achterlaten.

Deze opt-in vergroot de kans op een verkoop, de bezoeker kan er namelijk zelf voor zorgen dat het product goedkoper wordt.

Daarnaast heb je 10 tot 20% van je bezoekers die het formulier invult waardoor je aan je lijsten kunt bouwen.

Naast een vast formulier kun je er ook voor kiezen om een pop-up te tonen wanneer een bezoeker de pagina wil verlaten.

Pop-up opt-in om e-mail adressen te verzamelen op product pagina's
Voorbeeld van LightspeedHQ

Opt-in 4: Link in de header

Verwachte conversieratio: 10 tot 20%

De header van je website is een van de meest bekeken onderdelen. Waarom zou je hier niet gebruik van maken om e-mail adressen te verzamelen van je website bezoekers?

Het zit in het systeem van je bezoekers om te navigeren door middel van het menu bovenin je website. 

Door een knop of link toe te voegen met een call to action kun je gemakkelijk bezoekers triggeren om hun e-mailadres achter te laten.

Je kunt dit in WordPress doen door een aangepast link toe te voegen aan het menu of door met een theme builder als Elementor een aangepaste header te maken met een knop.

Header opt in om emailadressen te verzamelen
Voorbeeld van Unsettle

Opt-in 5: Pop-up

Verwachte conversieratio: 3 tot 10%

De klassieker van alle opt-in formulieren, een pop-up.

Iedereen kent ze wel en ze worden vaak als een vervelend iets gezien. Toch werken ze nog steeds.

Een pop-up is een manier om de aandacht direct op te eisen en een duidelijke manier om te laten zien wat de call to action is. Je kunt er niet omheen.

Je kunt ze met verschillende doelen inzetten, om een korting of gratis verzending weg te geven of om een lead magnet onder de aandacht te brengen.

Je kunt een pop-up op de volgende manieren instellen:

  • Op basis van tijd. Deze zie je het meeste voorkomen op het internet. Na een aantal seconden zie je een pop-up verschijnen met een formulier waarop gegevens achtergelaten kunnen worden.
  • Intentie tot het verlaten van je pagina. Wanneer een bezoeker de pagina probeert te verlaten komt er een pop-up met het doel om de bezoeker terug te krijgen op de website.
  • Scroll pop-up. Deze komt te voorschijn nadat een bepaald percentage van de pagina bekeken is. Vaak worden deze ingezet op blog pagina’s.

Met pop-ups is het vaak zo dat hoe agressiever de pop-up is des te hoger de conversie. Echter moet je er goed om denken dat het niet te vervelend wordt 😉

Er zijn verschillende softwares beschikbaar om pop-ups te maken, zelf gebruik ik de pop-up functie van Elementor.

Pop-up om een e-book te ruilen voor een e-mail adres
Voorbeeld van Online Succes

Met bovenstaande tips hoop ik dat ik je inzicht heb gegeven in mogelijkheden om meer e-mailadressen te verzamelen op je website. Heb je nog vragen of zou je ons graag inzetten voor jouw marketing automation & e-mail marketing? Plan dan hier een adviesgesprek in 🙂

Deel dit artikel

Ontvang gratis marketing automation tips!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meer marketing automation artikelen

Ben jij klaar voor marketing automation?