fbpx

Abandoned carts, wat zijn het en wat doe je eraan?

Abandoned cart

Wat zijn abandoned carts?

Om deze vraag te beantwoorden zal ik je eerst uitleg geven wat de definitie van een abandoned cart is. Volgens Webopedia (een website waar je alle online termen kunt vinden) is een abandoned cart als volgt:

“Abandonment is an ecommerce term used to describe a visitor on a web page who leaves that page before completing the desired action. Examples of abandonment include shopping cart abandonment, referring to visitors who add items to their online shopping cart, but exit without completing the purchase.”

Oftewel een term die gebruikt wordt in de ecommerce die aanduid dat een bezoeker je pagina verlaat voordat deze converteert. De bezoeker heeft producten in zijn of haar winkelmandje maar verlaat de website zonder de aankoop af te ronden.

 

Een verlaten winkelmandje valt onder de conversie fase van de customer journey, waarbij de klant een product uit heeft gezocht en klaar is om de aankoop af te ronden. Er zijn verschillende soorten van lost carts, zo kun je bijvoorbeeld denken aan een webshop met producten of een reservering website waar overnachtingen geboekt kunnen worden.

Hoe vaak verlaten mensen hun winkelmandje?

Per sector is het verlaten van winkelmandjes anders, hieronder vind je een overzicht van de verschillende abandoned cart rates per sector, verzameld door SalesCycle.

Abandoned cart per sector

Zoals je kunt zien is het abandoned cart percentage het laagst bij de retail en de fashion, dit komt doordat de aankopen bestaan uit lagere bedragen. Omdat de bedragen lager zijn hebben mensen minder tijd nodig om te beslissen of ze de aankoop doorzetten of niet, dit zorgt er weer voor dat er minder winkelmandjes verlaten worden.


Ook zit er verschil tussen het percentage van verlaten winkelwagens op basis van mobiel, tablet of desktop. Barilliance heeft dit in kaart gebracht:

Zoals je kunt zien worden bij mobiele gebruikers de meeste en bij desktop de minste winkelmandjes verlaten. Dit komt omdat mobiele gebruikers veel sneller afgeleid worden door bijvoorbeeld andere apps en berichten die binnenkomen. Daarnaast zijn er nog steeds veel webshops die niet goed ingericht zijn op mobiele gebruikers, voornamelijk in het afrekenproces.

Waarom verlaten ze hun shopping cart?

Er zijn 6 redenen waarom mensen hun winkelmandje verlaten, dit zijn:

  1. Prijs
  2. Verzendkosten
  3. Lang en lastig afreken proces
  4. Technische problemen
  5. Geen tijd
  6. Betaalopties

Prijs
Wanneer mensen meerdere producten aan hun winkelmandje toevoegen kunnen ze achteraf afhaken wanneer ze de prijs van het totaal zien. Dit betekent dat ze de producten wel leuk vinden maar niet (alles) willen kopen. 

Verzendkosten 
Soms is het van te voren niet duidelijk hoeveel de verzendkosten zijn, wanneer vervolgens in het winkelmandje de verzendkosten naar voren komen is dit niet wat de bezoeker verwacht had en wordt het winkelmandje verlaten. Het kan ook zijn dat het verzenden te duur is voor deze persoon, dan vallen de verzendkosten weer in het prijs gedeelte van deze lijst.

Lang en lastig afreken proces
Je kent ze vast wel, webshops met een lastig afreken proces. Je moet veel informatie geven of door allemaal pagina’s heen voordat je kunt bestellen. Mensen haken af wanneer het te veel moeite kost om te bestellen, ze gaan dan opzoek naar alternatieven waar het gemakkelijker en sneller gaat.

Technische problemen 
Hier vallen problemen met het internet en problemen met de webshop onder. Wanneer er zulke problemen zijn kan de aankoop simpelweg niet afgerond worden. 

Geen tijd 
Wanneer een klant een product in de shopping cart heeft gedaan en verder is gaan internetten maar vervolgens niet de tijd meer heeft om het afrekenproces door te gaan. Dit is een veel voorkomende reden waarom mensen hun winkelmandje laten voor wat het is.

Betaalopties 
Er zijn veel verschillende betaalopties die je aan kunt bieden als webshop, wanneer je de betaalmethode die je bezoeker normaal gebruikt niet aanbiedt wordt het vertrouwen minder en kan deze bezoeker vervolgens zijn winkelmandje achterlaten.

Hoe kun je je conversie verhogen door in te spelen op abandoned carts

Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen worden best veel winkelmandjes verlaten, zonde maar gelukkig kunnen we hier wat aan doen! 🙂

Er zijn twee dingen die je kunt doen om de abandoned carts te verminderen of te herstellen.

Je kunt je je verloren winkelmandjes opvolgen door de bezoekers te benaderen en aan te geven dat je hun winkelmandje voor ze hebt bewaard. Dit kan zowel via een e-mail automation als via remarketing.

Daarnaast kun je ervoor zorgen dat er minder mensen hun winkelmandje verlaten door het inzetten van CRO, hiermee wil je het afreken proces verbeteren zodat het conversiepercentage verhoogt en er meer winkelmandjes in 1 keer afgerond worden. 

E-mail automation

Middels e-mail automation kun je geautomatiseerd een serie mailtjes sturen naar mensen die hun winkelmandje hebben verlaten in je webshop. Je start tussen 1 en 3 uren nadat het winkelmandje is verlaten met het opvolgen van de klant, meestal zijn dit er goed presterende mailtjes. In deze mail geef je aan dat je het winkelmandje van de klant hebt bewaard en dat de aankoop gemakkelijk afgerond kan worden.

Je kunt vervolgens enkele dagen later de klant nogmaals een mail sturen met eventueel een kortingscode of actie wanneer er snel gekocht wordt. Zo kun je deze klant net over de streep trekken en ervoor zorgen dat het achtergelaten winkelmandje weer opgepakt wordt.

Om dit op te kunnen zetten heb je een marketing automation programma nodig, ik gebruik hiervoor ActiveCampaign. Ik heb een handleiding gemaakt waarmee je deze automation zelf op kunt zetten vanaf het maken van een account tot en met het uitfilteren van de resultaten. 

Ontvang toegang tot de handleiding

Hieronder geef ik je twee voorbeelden van lost cart mailtjes van andere bedrijven die hier ook gebruik van maken.

abandoned cart mail
lost cart mail

Remarketing

Je kunt er ook voor kiezen om in te spelen op je abandoned carts door het inzetten van remarketing. Je stuurt in dit geval een advertentie naar bezoekers die hun winkelmandje hebben bekeken maar niet op de order bevestiging pagina zijn gekomen. Je kunt ervoor kiezen om dit via Google Ads of via Facebook te doen, het komt beide keren op hetzelfde neer. Dit is een effectieve manier van adverteren omdat mensen al een koopsignaal afgeven wanneer producten aan winkelmandjes toe worden gevoegd. 

Denk er wel om dat wanneer een bezoeker de producten heeft gekocht hij uit de remarketing wordt gehaald, anders hebben deze advertenties een hoog irritatiegehalte. Zie hieronder een verduidelijkende remarketing afbeelding van Jointcrowd.

Remarketing

Conversion rate optimalisatie

Om te voorkomen dat je in eerste instantie verlaten winkelmandjes krijgt kun je het checkout proces verbeteren. Dit noem je conversion rate optimalisatie. Middels het testen van verschillende elementen op de pagina en in het proces kom je erachter waar je het afrekenen gemakkelijker kunt maken voor je klanten. Het is belangrijk dat je genoeg bezoekers hebt om een valide uitkomst uit je tests te krijgen.

Met Google Optimize kun je deze tests uitvoeren. Je kunt denken aan de volgende elementen om te testen:

  • Knoppen
  • Kleuren
  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Multipage checkout

Conclusie

Je weet nu hoe wat een abandoned cart is en waarom mensen hun winkelmandje verlaten. Daarnaast weet je drie opties om in te spelen op deze lost carts en ze om te zetten tot betalende klanten.

Wil je iemand inschakelen om je te helpen met marketing automation? Boek dan hier een gratis adviesgesprek met mij in!

Deel dit artikel

Ontvang gratis marketing automation tips!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meer marketing automation artikelen

Ben jij klaar voor marketing automation?