4 tips om je e-mail marketing persoonlijker te maken

Je nieuwsbrief persoonlijker maken

Marketing wordt steeds persoonlijker.

Elk bedrijf weet dat als je de klant persoonlijker benaderd, je hogere conversies en meer rendement zult zien. Toch zijn er veel bedrijven die hier nog niet optimaal gebruik van maken.

Waarom lukt het niet om personalisatie succesvol in te zetten?

E-mail is een van de gemakkelijkste manieren om personalisatie in te zetten, er zijn een aantal simpele manieren om dit aan te pakken en dit gaat verder dan het toevoegen van een voornaam 😉

In deze blog geef ik je zes tips waarmee je je e-mails persoonlijker kunt maken.

1. Stel vragen aan je audience

Je mails persoonlijker maken begint bij het verzamelen van informatie van de lezers van jouw e-mails. 

De gemakkelijkste manier om achter informatie te komen van je doelgroep is simpelweg vragen stellen. 

Dit kun je doen bij de opt-in formulieren of op pagina’s waar de bezoekers van je website zich in kunnen schrijven voor jouw e-mails. Op basis van de antwoorden die gegeven worden kun je contacten toewijzen aan de juiste lijst en ze verrijken met custom fields of tags. Dit is de basis, zonder informatie kun je de mails die je verstuurd niet persoonlijk maken.

 

Voorbeeld van Fitcover

2. Gebruik je verkregen informatie

Nu je dingen weet over je doelgroep moet je ook iets met die informatie gaan doen. En probeer dan ook verder te gaan dan “Hoi %VOORNAAM%”. 

Wanneer je een product nieuwsbrief verstuurd kun je deze opsplitsen per categorie. Zo stuur je alleen de producten waar deze contacten in geïnteresseerd zijn.

Wanneer je bijvoorbeeld een persoon opvolgt die een bepaalde lead magnet heeft gedownload kun je er juist voor kiezen om in dit onderwerp te blijven in plaats van een generieke opvolging die je voor elke lead magnet kunt gebruiken.

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om mails op basis van de tijdzone van een klant te versturen. Zo stuur je bijvoorbeeld niet midden in de nacht een mail naar iemand die in Amerika zit.

3. Maak e-mail automations gebaseerd op persoonlijke data

Een mail met een aanbieding op de verjaardag van een contact doet het vaak veel beter dan een andere mail met een aanbieding. Ze leveren gemiddeld 3.5 keer zoveel omzet op en 179% meer clicks. Daarnaast is het ook gewoon leuk om je contacten te feliciteren op hun verjaardag 🙂

Je zou ook kunnen denken aan een mail waarin persoonlijke resultaten terug komen in een soort rapportage. Google stuurt bijvoorbeeld altijd een mail met de resultaten van je Google My Business. Leuk om te zien en wanneer je vervolgens doorverwijst naar je website heb je een grote kans dat erop geklikt wordt.

E-mails persoonlijker maken
Voorbeeld van Google my Business

4. Maak e-mail automations gebaseerd op gedrag

Naast automations die gebaseerd zijn op persoonlijke data kun je ook automations maken op basis van gedrag van de contacten. Zo kun je bijvoorbeeld een contact een mail sturen wanneer deze al een tijdje niet meer op de website is geweest. Stuur deze een kortingscode en je hebt een grote kans dat de code gebruikt gaat worden. 

Als een specifiek product gekocht is door een klant kun je hier een automatische mail voor versturen, in deze mail kun je meer uitleg geven over het product en de klant feliciteren dat hij of zij nu eigenaar is van het product.

Daarnaast kun je herinneringen sturen wanneer een bepaalde klant een coupon nog niet gebruikt heeft. Dit is een erg persoonlijke mail en zorgt ervoor dat je opnieuw onder de aandacht komt bij je contacten. Waardoor je ook weer meer conversies op je coupons krijgt.

Je kunt contacten ook belonen wanneer ze een bepaald bedrag besteed hebben in je webshop. Hiermee verhoog je de loyaliteit van je klanten en de klantervaring enorm. Hoe leuk is wanneer je je klanten laat weten dat je ze waardeert? 🙂

Wanneer contacten je mails niet meer openen kun je ze een re-engagement campagne sturen, lees in dit artikel hoe je een goede re-engagement campagne kunt maken om verloren subscribers terug te winnen.

Voor b2b bedrijven is het interessant om een mail te sturen wanneer een contact een specifieke pagina op de website heeft bekeken. Wellicht is dit contact geïnteresseerd en door middel van een mailtje kun je vragen of dit contact een afspraak met je in wil plannen voor eventuele vragen.

Persoonlijke email automation
Voorbeeld van Wokme

Met bovenstaande tips hoop ik dat ik je heb geholpen om je e-mail marketing persoonlijker in te zetten. Heb je nog vragen of zou je ons graag inzetten voor jouw e-mail marketing? Plan dan hier een adviesgesprek in 🙂

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ontvang gratis marketing automation tips!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meer marketing automation artikelen

Ben jij klaar voor marketing automation?